تاثیر فضای سبز بر سلامت روان چیست؟

تاثیر فضای سبز برای سلامت انسان سال‌ها مورد مطالعه قرار گرفته و تاثیرات مثبت آن مشخص شده است. هیچکس نمی‌تواند منکر تاثیرات مثبت این موضوع باشد. روانشناسان، پژوهشگران و محققان هم مهر تایید بر روی این مسئله می‌زنند. با این مقاله همراه ما باشید تا با تاثیر فضای سبز در آرامش و اهمیت فضای سبز در زندگی شهری آشنا شویم.

زندگی آپارتمان نشینی و آلوده شهری ممکن است موجب سلب آرامش همه افراد شود. دوری از فضای سبز، به این معنی است که آلودگی شهر را به جان می‌خرید و قبول می‌کنید که هوای آلوده را تنفس کنید. با وجود تراس سبز، بالکن سبز، روف گاردن و فضاهای سبز کوچکی که در محیط اطراف خود ایجاد می‌کنید، مجبور نیستید آلودگی و کمبود اکسیژن را تحمل کنید. شما می‌توانید در هر جایی از منزل خود، یک محیط سرسبز و آرامش‌بخش فراهم کنید تا از هیاهوی زندگی شهری، چند ساعتی را به آن جا پناه ببرید. فضای سبز، علاوه بر جلای روح، بر سلامت جسم شما نیز تاثیرات مثبت بسیار زیادی دارد.

 

تاثیر فضای سبز بر سلامت روان

قبل از هر چیزی می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که شما چگونه می‌توانید یک فضای سرسبز در منزل آپارتمانی خود ایجاد کنید؟ خیلی از افراد مایل ترجیح می‌دهند یک حیاط سرسبز داشته باشند، ولی با افزایش زندگی آپارتمان‌نشینی این قضیه ناممکن به نظر می‌رسد، اما ناامید نباشید.

شما در تراس یا بالکن کوچک خود نیز می‌توانید یک فضای سرسبز ایجاد کنید، حتی در داخل راه پله، پشت بام نیز می‌توان فضای سبز دلخواه را طراحی کرد.  

امروزه ایجاد این فضاها با پیشرفت فناوری و گسترش ابزارآلات در این زمینه، امکان‌پذیر شده است. این فضاها را می‌توانید با کمک دیوار سبز، روف گاردن و سایر سازه‌های سبز ایجاد کنید و گیاهان دلخواه خود را در آنها پرورش دهید. کاشت و پرورش گیاهان طبیعی که قابلیت رشد دارند، علاوه بر ایجاد منظره چشم‌نواز، اکسیژن مورد نیاز شما را نیز تامین می‌کنند. شما با قرار گرفتن در این محیط، از هر گونه آلودگی دور خواهید بود و می‌توانید اکسیژن بیشتری را به ریه‌های خود برسانید.

قرار گرفتن در محیط سرسبز، سلامت جسم و روان شما را به دنبال خواهد داشت. پس هیچ موقع، تاثیر فضای سبز بر سلامت روان را نادیده نگیرید و با قرار گرفتن در این محیط، آرامش سلامت فیزیکی خود را حفظ کنید. با ادامه این مقاله همراه ما باشید تا تاثیر فضای سبز بر سلامت روان و جسم انسان را بررسی کنیم.

طراحی فضای سبز و تاثیر آن در سلامت انسان ها

در حالت کلی، فضای سبز در کاهش استرس، حفظ سلامت فیزیکی، کاهش تصادفات و بهبود بیماران  تاثیر زیادی دارد، در ادامه به تشریح هر یک می‌پردازیم.

استرس

استرس در جامعه امروزی تبدیل به مشکل همگانی شده که خیلی از افراد برای رهایی از آن روش‌های گوناگونی را به کار می‌برند، مثلاً ماهی یکبار به فضای سبز و یا مسافرت کوتاه مدت می‌روند و یا از داروهای ضد استرس استفاده می‌کنند.

به جای استفاده از راهکارهای کوتاه مدت و یا مضر، بهتر است روشی پیدا کنید تا هر روز با کمترین زحمت، استرس خود را کاهش دهید. یکی از تاثیرات فضای سبز بر سلامت روان انسان ها ، کاهش استرس است. تحقیقات نشان می‌دهد که نگاه کردن به طبیعت و گذراندن وقت در فضای سرسبز، استرس و میزان پرخاشگری انسان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. با توجه به این موضوع، ساخت فضای سرسبز در آپارتمان‌ها باعث کاهش استرس می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: اجرای روف گاردن: هرآنچهکه باید در مورد نحوه اجرای روف گاردن بدانید

 

در حقیقت، نگاه کردن به چشم‌اندازهای طبیعی مانند درختان، آب، پوشش گیاهی و ... واکنش‌های عاطفی ناآگاهانه در انسان ایجاد می‌کند که با مطالعه تاثیر عکس العمل‌های فیزیولوژیکی آن، می‌توان به این نتیجه رسید که سطح غم و اضطراب در انسان‌ها کاهش می‌یابد. پس اگر می‌خواهید از فضای استرسی زندگی شهری رها شوید، بهتر است در منزل خود یک فضای سبز زیبا و دلنشین ایجاد کنید.

 

تاثیر فضای سبز بر سلامت فیزیکی

جالب است بدانید که فضای سبز بر سلامت فیزیکی شما نیز تاثیر خواهد گذاشت. شاید این موضوع برای شما تعجب‌آور باشد، ولی بهتر است بدانید که منشا بسیاری از بیماری‌های انسان، عدم تحرک و کمبود اکسیژن است.

با تغییر الگوی زندگی انسان از فضای سرسبز و طبیعی به زندگی شهری بسیار آلوده، شاهد افزایش بیماری‌های جسمی ‌مانند تنگی تنفس، دیابت، بیماری قلبی و عروقی، انواع سرطان و ... هستیم.

یکی از روش‌هایی که می‌توانید با این بیماری‌ها مبارزه کنید، برقراری ارتباط نزدیک با فضای سبز است. تاثیر ورزش در محیط سرسبزی که هیچ گونه آلودگی ندارد، بسیار بیشتر خواهد بود، بنابراین اگر می‌خواهید یک جسم سالم داشته باشید، بهتر است در طبیعت و حتی فضاهای سبز کوچکی که در خانه و بام برای خود ساخته‌اید، ورزش کنید و نفس عمیق بکشید.

 

تاثیر فضای سبز در کاهش تصادفات و بهبود بیماران

قابل ذکر است که ایجاد فضاهای سبز بیشتر در محیط‌های شهری مانند جاده‌ها، بیمارستان‌ها و هر محیط دیگری نیز سلامت روانی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

تصور کنید در جاده‌ای سرسبز، مثل جاده شمال در حال رانندگی هستید، در این موقعیت شما با نگاه کردن به فضای سبز اطراف خود، کمتر در معرض خشونت، عصبانیت، خستگی و ... قرار خواهید گرفت، بنابراین این مسئله تاثیر زیادی در کاهش تصادفات دارد.

اگر در محیط‌های شهری مثل جاده‌ها و خیابان‌ها، درختان بیشتری کاشته شود، تصادفات به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

همچنین ایجاد فضای سبز در بیمارستان‌ها نیز باعث افزایش انگیزه بیماران می‌شود و آن‌ها سریع‌تر می‌توانند به مرحله بهبودی برسند. وجود فضای سبز در هر محیطی می‌تواند تاثیر چشمگیری بر کاهش هورمون‌های استرس‌زا داشته باشد و همین موضوع باعث بهبود عملکرد ایمنی بدن می‌شود.

موضوعِ ارتباط بین فضای سبز و سلامت جسمی ‌و روحی انسان، چندین سال است که مورد مطالعات روانشناسی و تحقیقاتی قرار گرفته است و همه این مطالعات به صورت جمع بندی این موضوع را نشان می‌دهند که فضای سبز بر سلامت فیزیکی و روحیه مردم تاثیر خیلی زیادی دارد. بنابراین بهتر است در حد توان، در محیط‌های سرسبز بیرون مثل پارک و جنگل حاضر شویم و حتی در داخل منزل نیز آن فضای کوچک را ایجاد کنیم.

مهم نیست که فضای منزل شما بزرگ باشد یا کوچک، ایجاد فضای سبز در هر محیطی قابل اجراست و فقط باید در انتخاب نوع گیاهان خود دقت کنید تا در محیط مورد نظر شما بتوانند رشد کنند‌.

در این مقاله طراحی فضای سبز تاثیر آن در سلامت انسان‌ها را بررسی کردیم. ممنون که تا آخر این مقاله همراه ما بودید. نظر شما در مورد اهمیت فضای سبز در زندگی شهری چیست؟

Comments

Popular posts from this blog

Best Gaming Mice for 2022; Aim Professionally!

خرید انواع زئوفین (کود هوشمند کشاورزی)

Best Android Food and Travel Apps; Also for iOS